Var femte klarade inte nationella provet i matematik

Var femte klarade inte nationella provet i matematik

Enligt skolverket fick var femte niondeklassare (19,3 procent) underkänt på det nationella provet i matematik i våras. Det är den högsta andelen sedan 2003. ”Dåliga resultat i matematik är dåliga nyheter både för enskilda elever och för Sverige som kunskapsnation”, kommenterar Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Flera skolor erbjuder sina elever stöttning genom extraundervisning inför proven. På den gymnasieskola där jag själv arbetat som lärare kan eleverna få extra stöd i matte på eftermiddagarna. Lärarna har även filmat och lagt ut genomgångarna på Youtube vilket är ett bra exempel på hur skolan utifrån sina resurser arbetar för att förbättra elevernas resultat. Frågan är om insatserna är tillräckliga.

Hur kommer det sig att resultaten försämrats? Är det neddragningar i skolan och de allt större elevgrupperna som påverkat resultaten? Vilken roll spelar lärarna? Är svaret så enkelt som att kraven för att bli lärare i matematik har sjunkit? Jag har varit handledare för ett antal lärarstudenter under min tid som lärare och förvånats över de låga krav som utbildningen haft.

Under de två senaste helgerna har Matteakuten genomförts i Stockholm, Göteborg och Malmö/Lund. Matteakuten är ett direkt svar på det stora behovet bland elever att få extra stöd i matte. På våra intensivkurser är det som regel 12 elever per grupp för att läraren ska få möjlighet att hjälpa eleverna på bästa sätt. Vi tror på individualisering, små grupper och på lärare som brinner för sina ämnen och sina elever.

Matteakuten Studybuddy hjälper dig gärna med att förbättra dina resultat i matematik, dels genom att du kan delta i matteakuten och genom privatundervisning i hemmet med en egen Studybuddy.

DN1 Lärarnas Nyheter SvD GP

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.